صفحه اقتصاد گزارش می دهد ؛
واگذاری مشکوک ایران خودرو به کروز | خصوصیسازی یا چپاول اموال ملی؟
پس از هپکو و هفتتپه، این بار نوبت ایران خودرو است؟ پشت پرده واگذاری پرحاشیه مشکوک ایران خودرو به کروز را در این گزارش اختصاصی بخوانید.
خصوصیسازی صنعت خودروسازی در ایران همواره یکی از بحثبرانگیزترین موضوعات اقتصادی بوده است. برخی از کارشناسان و نمایندگان مجلس بر این باورند که خصوصیسازی واقعی میتواند به رشد صنعت خودرو کمک کند، اما اختصاصیسازی و ایجاد انحصار مشکلات بسیاری به همراه خواهد داشت.
در همین راستا، بهروز محبی نجمآبادی، نماینده حوزه انتخابیه سبزوار، با تأکید بر لزوم خصوصیسازی واقعی، مخالفت خود را با واگذاری ایرانخودرو به شرکت کروز اعلام کرده و آن را دارای فساد و انحصارگرایی میداند.
واگذاری ایران خودرو؛ خصوصیسازی یا انحصارگرایی؟
بحث خصوصیسازی صنعت خودرو در ایران سالهاست که مطرح است. بسیاری از اقتصاددانان معتقدند که با خروج دولت از مدیریت خودروسازی، کیفیت محصولات بهبود یافته و رقابت در بازار افزایش مییابد.
اما آنچه که در برخی از موارد دیده شده، به جای خصوصیسازی واقعی، اختصاصیسازی رخ داده است؛ به این معنا که سهام شرکتهای بزرگ به مجموعههایی خاص واگذار شده و در نهایت یک فضای انحصاری به وجود آمده است.
محبی نجمآبادی نیز در همین راستا تأکید دارد که واگذاری ایرانخودرو به شرکت کروز یک نمونه از این نوع اختصاصیسازی است.
او میگوید: «موافق خصوصیسازی واقعی هستیم، اما نباید این امر منجر به ایجاد انحصار برای قطعهسازان خاص شود.» این نماینده مجلس همچنین هشدار داده که این نوع واگذاری نهتنها باعث بهبود وضعیت خودرو در کشور نخواهد شد، بلکه میتواند موجب فساد و کنترل انحصاری بازار شود.
تجربههای تلخ خصوصیسازی در ایران
در سالهای گذشته، نمونههایی از خصوصیسازیهای ناموفق در کشور وجود داشته که نهتنها به بهبود شرایط شرکتها کمک نکرده، بلکه منجر به مشکلات اقتصادی و اجتماعی گستردهای شده است. دو نمونه بارز این اتفاق، واگذاری شرکتهای هفتتپه و هپکو بوده است.
محبی نجمآبادی با اشاره به این موارد، اعلام کرد که نباید اجازه دهیم همان اتفاقاتی که برای هفتتپه و هپکو افتاد، در ایرانخودرو نیز تکرار شود. او گفت: «بیتالمال را نباید به افرادی که شایستگی این کار را ندارند، واگذار کرد. ما تجربههای تلخ گذشته را دیدهایم و نباید همان مسیر را دوباره طی کنیم.»
فساد در واگذاری ایران خودرو به کروز؟
بهروز محبی نجمآبادی به صراحت اعلام کرده که با واگذاری ایرانخودرو به شرکت کروز به شدت مخالف است و دلیل آن را وجود فساد در این مجموعه میداند. وی بیان کرد که این موضوع در مجلس نیز مورد بررسی قرار گرفته و بسیاری از نمایندگان نگرانیهای جدی درباره این واگذاری دارند.
او اظهار داشت که نامهای در مخالفت با این واگذاری امضا شده و نمایندگان مجلس تلاش میکنند تا از این اتفاق جلوگیری کنند. به گفته او، شرکت کروز تاکنون حواشی زیادی داشته و در صورتی که ایرانخودرو به این مجموعه واگذار شود، احتمال تشدید مشکلات در صنعت خودروسازی ایران وجود دارد.
چرا باید چند خودروساز قدرتمند داشته باشیم؟
یکی از مهمترین راهکارهای توسعه صنعت خودروسازی در جهان، ایجاد فضای رقابتی و حضور چند خودروساز قدرتمند در بازار است. بسیاری از کشورها مانند آلمان، آمریکا و ژاپن توانستهاند با وجود چندین خودروساز مهم، بازار رقابتی ایجاد کرده و کیفیت تولیدات خود را افزایش دهند.
محبی نجمآبادی نیز بر این موضوع تأکید دارد و معتقد است که نباید اجازه دهیم یک مجموعه خاص انحصار صنعت خودرو را در اختیار بگیرد. او اظهار داشت که در صورت ایجاد رقابت واقعی، هم کیفیت خودروها افزایش مییابد و هم قیمتها برای مصرفکنندگان منطقیتر خواهد شد.
راهکارهای پیشنهادی برای خصوصیسازی واقعی
برای اینکه خصوصیسازی صنعت خودرو در ایران موفق باشد، باید چندین اصل اساسی رعایت شود:
۱. شفافیت در فرآیند واگذاری: تمام مراحل خصوصیسازی باید تحت نظارت دقیق قرار گیرد تا از هرگونه فساد و انحصار جلوگیری شود.
۲. ایجاد فضای رقابتی: نباید سهام شرکتهای خودروسازی به مجموعههایی که خودشان تولیدکننده قطعات هستند، واگذار شود.
۳. بررسی صلاحیت خریداران: شرکتهایی که قصد خرید سهام خودروسازان را دارند، باید از نظر مالی و مدیریتی ارزیابی شوند تا شایستگی لازم را داشته باشند.
۴. تقویت بخش تحقیق و توسعه: خصوصیسازی باید با افزایش سرمایهگذاری در حوزه نوآوری و بهبود کیفیت خودروها همراه باشد.
۵. حمایت از مصرفکنندگان: در نهایت، خصوصیسازی باید به نفع مردم و مصرفکنندگان باشد و نباید منجر به افزایش قیمتها و کاهش کیفیت محصولات شود.
خصوصیسازی صنعت خودرو در ایران یک ضرورت است، اما واگذاری غیرشفاف و انحصاری، نهتنها به بهبود این صنعت کمک نخواهد کرد، بلکه مشکلات زیادی به وجود خواهد آورد.
محبی نجمآبادی با اشاره به تجربههای ناموفق گذشته، از جمله هفتتپه و هپکو، اعلام کرد که نباید اجازه دهیم همان مشکلات در ایران خودرو نیز تکرار شود. وی به صراحت با واگذاری این شرکت به کروز مخالف است و این مجموعه را دارای حواشی و فساد زیاد میداند.
با توجه به اهمیت این موضوع، شما میتوانید برای اطلاع از آخرین اخبار مرتبط با صنعت خودرو و خصوصیسازی به بخش"خودرو"در صفحه اقتصاد مراجعه کنید و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.
نظر شما