جنگ دون کیشوتی از قبل شکست‌خورده با استارتاپها

بازی دوسرباخت برخی از مدیران بیمه مرکزی

علی سوری -  اخیراً شبکه فروش صنعت بیمه به رفتار متناقض، غیرحرفه‌ای و حق به‌جانبه برخی از کارگزاران برخط اعتراض‌های شدیدی شکل‌گرفته و کار به جلسات متعدد و

بازی دوسرباخت برخی از مدیران بیمه مرکزی

علی سوری - اخیراً شبکه فروش صنعت بیمه به رفتار متناقض، غیرحرفه‌ای و حق به‌جانبه برخی از کارگزاران برخط اعتراض‌های شدیدی شکل‌گرفته و کار به جلسات متعدد و واکنش بیمه مرکزی انجامید.

به گزارش صفحه اقتصاد، بر اساس همین اعتراضات در هفته گذشته جلسه‌ای بین نهادهای بالادستی و نظارتی با فعالان این عرصه به درخواست انجمن کارگزاران بیمه کشور و شورای هماهنگی ‌تشکل‌های صنفی نمایندگان تشکیل شد تا به حرف معترضین گوش‌داده شود.

برداشت بسیاری از فعالان صنعت بیمه‌گری بر این است که بیمه مرکزی اصلاً اعتقادی به شرکت‌های دانش بنیان، استارتاپی و همواره تلاش می‌کند تا جنگی از قبل شکست‌خورده را با استارتاپ ها راه بیاندازد. و این بار نیز برخی مدیران از بیمه مرکزی سعی بر اجرای فوری و غیر کارشناسی پروژه سوییچ بیمه را داشته و در این راه حتی تأکید کرده‌اند اجباری برای تبعیت از نامه‌های دیگر نهادها ازجمله کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال را ندارند. تاجایی که این مدیران حتی استارتاپ ها را در صنعت بیمه غیرقانونی دانسته و تلاش می کنند تا کلاً استارتاپها را از صحنه بازی صنعت بیمه پاک‌سازی کنند.

موضوع آمیتیس و بیمه مرکزی و دخالت برخی از مدیران بیمه مرکزی موضوع جدیدی نیست اما هر وقت که مشکلی در خصوص استارتاپ ها و بیمه مرکزی شکل می‌گیرد ردپای امیتیس به‌راحتی قابل‌مشاهده است.
انجمن فین تک در همین راستا اخیراً به مدیران ارشد صنعت بیمه هشدار داد که برخی مدیران فعلی بیمه مرکزی سعی بر اجرای فوری و غیر کارشناسی پروژه سوییچ بیمه را داشته و در این راه حتی تأکید کرده‌اند اجباری برای تبعیت از نامه‌های دیگر نهادها ازجمله کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال را ندارند. این مدیران در گفت‌وگوهای رسانه‌ای خود که به نظر می‌رسد سعی بر تخریب استارتاپ‌ها را دارند، ابایی از ایراد تهمت به جریان نوآوری در این صنعت ندارند و حتی در طی مصاحبه‌ای به صراحت گفته‌اند تقریباً صفر تا صد اقدامات استارتاپ‌ها غیرقانونی بوده و همه کارگزاران و نمایندگان باید در شرایط شفاف، برابر و یکسان مقید به ارائه صورت ‌وضعیت‌های مالی خود باشند اما عجیب است و جای سوال دارد که چرا بیمه مرکزی خود را صرفاً ملزم به دریافت گزارش‌های مالی از کارگزاران برخط می‌داند.

این در حالی است که در ماده یک دستورالعمل ماده 51 مکمل آیین‌نامه کارگزاری از مصوبات شورای عالی بیمه که مکمل آیین‌نامه کارگزاری (دلالی) رسمی بیمه مستقیم است، آمده است :

کارگزار(دلال) رسمی بیمه برخط (آنلاین) علاوه بر فعالیت‌های موضوع ماده ۲ آیین‌نامه شماره ۹۲ مجاز به انجام فعاليت‌هاي زیر نیز است:

۱- ایجاد امکان مقایسه خدمات بیمه و مشاوره آنلاین در خصوص نرخ و شرایط به متقاضي خدمات بيمه
۲- بازاریابی و ایجاد امکان فروش آنلاین در یک و یا چند رشته بیمه‌ای برای مؤسسات بيمه، نمایندگان آن‌ها و کارگزاران رسمی بیمه
۳-ایجاد امکان واریز آنلاین حق بیمه از طریق اتصال به سیستم‌های مالی موسسه بیمه
ماده ۵۱ دستورالعمل اجرایی آیین‌نامه کارگزاری آنلاین، نحوه ارتباط اطلاعاتی بین کارگزار آنلاین و شرکت بیمه را بیمه مرکز محول کرده است. (سوییچ بیمه)
با توجه به وجود اینکه قانون‌گذار بسیاری از موارد را به‌روشنی مشخص کرده لذا تخطی از این موارد به معنی تفسیر به رای برخی از نهادهای بالادستی و حق به‌جانب بودن آن‌ها را نشان داده و گویای بی‌انصافی برخی از مدیران صنعت بیمه است.

موارد اعتراض شبکه فروش به رویه نهادهای بالادستی

شبکه فروش تلاش کرده است تا از راه‌های قانونی و از طریق نهادهای بالادستی حقوق خود را پیگیری کند و اعتراض خود را شفاف اعلام کرده است. موارد اعتراض شبکه فروش به رویه نهادهای بالادستی و نظارتی شامل موارد زیر است:
- اعتراض به رویکرد کارگزاران برخط و مراجعه به سازمان‌هایی غیر از بیمه مرکزی جهت اصلاح آیین‌نامه‌ها به نفع خود و مانع‌تراشی در اجرای پروژه سوئیچ
- تشکیل انجمن فین تک بدون اطلاع‌رسانی و مشارکت ۱۶۰ کارگزار برخط فعال و در حال اخذ مجوز از بیمه مرکزی توسط تعداد محدودی از کارگزاران برخط متخلف
- اعتراض به تمدید بیمه‌نامه‌های شخص ثالث شبکه فروش با سرقت اطلاعات بیمه‌گذاران توسط سایت‌های مختلف
- وصول هزاران میلیارد تومان حق بیمه از مردم و عدم واریز این وجوه به‌حساب شرکت‌های بیمه و استفاده از رسوب این وجوه در انجام تخلفات متعدد توسط سایت‌های متخلف
- اعمال تخفیفات غیرقانونی در رشته شخص ثالث مغایر با مصوبات هیات دولت و قوانین حاکم در صنعت بیمه توسط سایت‌های مختلف
- درخواست شفاف‌سازی در مورد نحوه عملکرد سوئیچ برای کلیه ارکان صنعت بیمه
- تأکید بر اجرای سریع‌تر سوئیچ به‌صورت پایلوت در یک بازه سه ماهه با چهار شرکت بیمه به‌صورت آزمایشی و رفع اشکالات احتمالی به‌منظور حصول اطمینان از آمادگی مقدماتی سوییچ و متعاقباً وصل شدن کل شرکت‌های بیمه و فروشندگان آنلاین به سامانه سوییچ
- برخورد قاطع‌تر با تخلفات و اعلام حمایت تمام‌قد شبکه فروش از بیمه مرکزی در راستای برخورد با متخلفین
- اعتراض شبکه فروش بر نحوه عملکرد کمیته‌های تخصصی بیمه مرکزی و عدم اخذ و اعمال نظرات شبکه فروش در موارد مرتبط با شبکه فروش و تعامل یک‌طرفه و اعمال نظرات کارگزاران برخط در تصمیمات کلان فرایند فروش بیمه
- تأکید بر نظارت هرچه بیشتر بیمه مرکزی در نحوه عملکرد ارکان مختلف صنعت بیمه
- تقاضای بازگرداندن تمام بیمه‌نامه‌هایی که در آن‌ها سرقت اطلاعات بیمه‌گذاران صورت گرفته به کد معرف و واحد صدور ، قبل از سرقت اطلاعات بیمه‌گذاران
- مسدود نمودن سرشماره های ارسال پیامک تبلیغاتی متخلفین
- اقدامی پیشگیرانه و عاجل از تکرار تجربه ورشکستگی بیمه توسعه ، به دلیل وصول نقدی حق بیمه توسط برخی کارگزاران برخط و عدم واریز وجوه حق بیمه به‌حساب شرکت‌های بیمه
- اصلاح سریع‌تر آیین‌نامه ۹۲ و متمم‌های آیین‌نامه مربوط به نحوه عملکرد کارگزاران برخط
- ضمن تأکید بر دغدغه‌هایی نظیر تسویه اقساط بیمه‌نامه ، انتخاب نماینده منتخب کارگزار برخط جهت صدور بیمه‌نامه، تکمیل فرم پیشنهاد الکترونیکی و موضوع امضای دیجیتال ، توجه ویژه به خلاقیت محوری کارگزاران برخط در ترکیب بیمه‌نامه‌ها، عدم دریافت هزینه استعلام بابت وب سرویس‌ها و‌ مواردی از این دست شفاها در جلسه ، در عین حال مقرر شد موارد تکمیلی طی گزارشی کتباً به رئیس‌کل منعکس گردد.
- تشکیل کارگروه مشترکی متشکل از نمایندگان بیمه مرکزی، اعضا منتخب انجمن کارگزاران بیمه کشور ، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی نمایندگان بیمه، کارگزاران برخط و سندیکای بیمه‌گران (به‌عنوان نماینده شرکت‌های بیمه‌گر) جهت بررسی کارشناسی و ارائه پیشنهادات این کارگروه جهت تدوین دستورالعمل اجرایی کارگزاران برخط در پروژه سوییچ

واکنش بیمه مرکزی به اعتراضات
بر اساس ان اعتراضات مقرر شد که رییس فاوا با کمیته فناوری شورای هماهنگی در آینده نزدیک به‌منظور تشریح ابعاد پیدا و پنهان سوییچ برای شبکه فروش صنعت بیمه جلسه برگزار کند. همچنین مذاکرات رییس کل با وزیر اقتصاد و تبیین تخلفات حادث‌شده در سال‌های اخیر و تهدیداتی که این روند متخلفانه برای صنعت بیمه به همراه داشته است و در نهایت ابراز موافقت و تأکید وزیر اقتصاد در اجرای هرچه سریع‌تر سوییچ در هفته‌های آتی با رویکرد ایجاد شفافیت بیشتر در صنعت بیمه ازجمله دستاوردهای این اعتراضات بوده است و نشان داده است که برخی از مدیران با سلاح دون کیشوتی به جنگ خیالی با استارتاپ ها رفته و از قبل شکست را پذیرفته اند.

منبع: بانکداری ایرانی

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه