خبر مهم برای فروشندگان پوشاک| اعلام ضوابط جدید برای خرید و فروش

بررسی ها نشان می دهد باوجود اینکه طرح شناسه دار کردن کالا با هدف جلوگیری از قاچاق، اجرایی شده است؛ اما فروشندگان را با چالش‌های بسیاری مواجه کرده است.

خبر مهم برای فروشندگان پوشاک| اعلام ضوابط جدید برای خرید و فروش
صفحه اقتصاد -

به دنبال ابلاغیه جدید ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، عرضه کنندگان پوشاک با چالش‌های جدیدی مانند تقلب، جعل شناسه کالا و هزینه‌های تحمیل شده به تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان در اجرای طرح درج شناسه کالا مواجه شدند.

درج شناسه کالا گرچه با هدف مبارزه با قاچاق پوشاک در نظرگرفته شده و با این اقدام می‌توان به ایجاد شفافیت و قابلیت ردیابی کالا‌ها دست پیدا کرد، اما اجرای صحیح آن به عوامل دیگری بستگی دارد.

مطابق جدول بر اساس بند ۳۳ ابلاغیه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز فرصت ۶ ماهه برای درج شناسه کالا برای عرضه کنندگان پوشاک و همچنین فرصت ۳ ماهه برای حوزه کیف کفش جهت نصب یا درج شناسه کالا توسط فروشنده یا نگهدارنده‌ای که تولیدکننده یا وارد کننده هستند، در نظر گرفته شد. همچنین برای ثبت خرید و فروش حوزه پوشاک در سامانه جامع تجارت توسط خریدار یا فروشنده که تولیدکننده و یا واردکننده است نیز فرصت ۹ ماهه در نظرگرفته شده است.

ضوابط جدید برای خرید و فروش پوشاک/چالش‌های جدید مغازه داران با طرح شناسه کالا چیست؟

اما نکته مهم اینجاست که باوجود آنکه شناسه کالا امکان رهگیری کالا‌ها در زنجیره تامین را فراهم و به شناسایی کالا‌های قاچاق و جلوگیری از ورود آنها به بازار کمک می‌کند، اما ثبت‌نام در سامانه‌های مربوطه و دریافت شناسه کالا برای هر محصول ممکن است هزینه‌هایی مانند چاپ ، نصب برچسب‌های شناسه کالا، تغییر در فرآیند‌های تولید و بسته‌بندی آن ها هزینه‌های اضافی برای عرضه کنندگان پوشاک ایجاد کند؛ این درحالی است که به‌روزرسانی اطلاعات شناسه کالا نیز در صورت تغییر مشخصات محصولات خود نیازمند هزینه و زمان زیادی است.

از سویی دیگر، ممکن است برخی از کسب‌وکار‌های کوچک و سنتی به دلیل پیچیدگی‌های فرآیند ثبت شناسه کالا یا آشنا نبودن به نحوه کار با سامانه‌های مربوطه دچار سردرگمی و بروز خطا در ثبت اطلاعات شوند و یا اینکه برای رعایت الزامات مربوط به درج شناسه کالا، برخی از عرضه‌کنندگان ناچار به تغییر در ساختار کسب‌وکار، فرآیند‌های تولید و سیستم‌های انبارداری خود شوند. 

همچنین برخی از عرضه‌کنندگان پوشاک نگران تقلب و جعل شناسه کالا بوده که این امر ممکن است منجر به ورود کالا‌های قاچاق و تقلبی به بازار و ضرر و زیان به کسب‌وکار عرضه کنندگان شود این درحالی است که چگونگی استعلام اصالت کالا نیز توسط مصرف کنندگان دارای ابهام‌های زیادی است و دراین خصوص شفاف سازی انجام نشده است.

گفتنی است؛ طرح شناسه دار شدن پوشاک از اول دی سال ۱۴۰۲ مطرح شد؛ اما در همان دوره بسیاری اعلام کردند که  طرح شناسه دار کردن پوشاک، ساده‌ترین روش برای مبارزه با پوشاک قاچاق بوده و ساده‌انگارانه است اگر تصور کنیم با این روش‌ها می‌توانیم جلو این کار را بگیریم.

به گفته منتقدان روش‌های دیگری وجود دارد تا کمک کنیم تولیدکنندگان، فروشندگان و فعالان عرصه پوشاک، صاحب برند مشخص شوند و نیاز به انجام این طرح‌های دغدغه‌افزا برای شناسایی پوشاک قاچاق و بدون شناسه نباشد.

 

 

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

آخرین اخبار