آمادهسازی زیرساختها برای حضور پر قدرت گلگهر در بازار
کمبود ظرفیت حمل و نقل ریلی، یکی از موضوعاتی است که میتواند زنجیره ارزش فولاد را با مشکلات بسیاری همراه کند.
کمبود ظرفیت حمل و نقل ریلی، یکی از موضوعاتی است که میتواند زنجیره ارزش فولاد را با مشکلات بسیاری همراه کند.
به گزارش صفحه اقتصاد به نقل از شرکت گل گهر، در این راستا شرکت گلگهر با طرح ایجاد خطوط فرعی ریلی جهت دسترسی شرکتهای منطقه به ریل، پیگیر رفع دغدغه تمام شرکتهای منطقه است.
صنعت فولاد کشور با بهرهبرداری از طرحهای جدید و افزایش ظرفیت تولید، به سرعت مسیر توسعه را طی میکند و امروز دیگر دستیابی به ۵۵ میلیون تن فولاد در چشمانداز ۱۴۰۴، اتفاق عجیبی نخواهد بود اما دستیابی به این عدد یا حتی بیشتر از آن نیازمند زیرساختهایی است که نبود هر کدام میتواند حرکت این قطار را از مسیر خارج کند و خسارتهای بسیاری به سرمایهگذاریهای انجام شده وارد شود اما در این بین شرکتهای معدنی و صنعتی هستند که با سرمایهگذاری و اجرای طرحهای زیرساختی علاوه بر هموار کردن این مسیر در جهت کاهش هزینهها، کاهش آلایندگیهای زیستمحیطی، افزایش سطح ایمنی جادهها و… گام برمیدارند که در کاهش قیمت تمام شده محصولات تاثیر مستقیم دارد و قدرت رقابت آنها با شرکتهای خارجی را افزایش خواهد داد.
حال در این زمینه مجموعه گلگهر نگاه ویژه به توسعه حمل ریلی داشته است؛ به نحوی که در چند سال اخیر با حضور در طرحهای توسعه زیرساخت حمل ریلی و سرمایهگذاری در پروژههای مهمی از قبیل ایجاد شانتینگ یارد ریلی (شامل ۲۹ خط و ۶ انشعاب اصلی جهت دسترسی کل منطقه به شبکه ریلی) و تجهیز ناوگان (شامل ۷۱۴ دستگاه واگن و ۱۳ دستگاه لکوموتیو) مشارکت کرده است که این امر بر ایجاد ارزش افزوده و کاهش هزینهها و افزایش بهرهوری در توسعه ملی نقش مهمی ایفا میکند. در واقع این مجموعه تلاش میکند با شناسایی و رفع بحرانها و گلوگاههای مختلف مسیر توسعه را کوتاهتر کند. موضوعی که بیتردید در تغییر نگاه جامعه به بخش معدن و معدنکاری تاثیر خواهد داشت.
نمونهای از این رویکرد را میتوان در طرح انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران دید که با سرمایهگذاری و اقدامات گلگهر در این طرح عظیم و برجسته به سرانجام رسید و با بهرهبرداری از این طرح دغدغه تامین آب صنایع موجود منطقه برطرف شد اما این بار گلگهر به سراغ برطرف کردن بحران عظیمتری یعنی حمل و نقل ریلی رفته است تا بیش از پیش خود را برای نقشآفرینی بیشتر در زنجیره فولاد آماده سازد و در راستای توسعه پایدار گامهای تولیدی بردارد.
بدون شک لجستیک و حمل و نقل از بخشهای استراتژیک توسعه پایدار است و بدون توسعه پایدار نمیتوان نگاه بلندمدتی به فعالیتهای یک بنگاه اقتصادی داشت. در واقع حمل ریلی باید همراستا با طرحهای فولادی توسعه پیدا کند، موضوعی که در سالهای اخیر با بیتوجهی همراه شده است و میتواند به زودی مانند داستان انرژی گریبان واحدهای فولادی را بگیرد.
از سوی دیگر، با توسعه حمل و نقل ریلی توسط شرکت گلگهر، علاوه بر کاهش قیمت تمام شده که بیتردید بر سوددهی شرکت و استقبال بیشتر سهامداران اثرگذار است، در حوزه کاهش آلایندههای زیست محیطی نیز نقش مهمی ایفا میکند و این در حالی است که حفظ محیط زیست از ارکان اصلی توسعه پایدار محسوب میشود.
شرکت گلگهر در حوزه احداث خطوط ریلی در سطح کشور پیشگام بوده و با یک برنامهریزی بلندمدت در حوزه خطوط ریلی و حمل و نقل محصولات از این طریق با جدیت وارد عمل شده است. طول خطوط ریلی جدید منطقه و خطوطی که به مجتمعهای گلگهر، جهان فولاد، گهرزمین، توسعه آهن و فولاد و میدکو متصل میشوند، حدود ۷۲ کیلومتر است.
با توجه به مزیتهای حمل محصولات از طریق خطوط ریلی، این مجموعه تمام تلاش خود را کرده است که بتواند ۷۰ درصد از محصولات شرکت را به صورت ریلی جابهجا کند و در این راستا پروژههای عظیمی آماده بهرهبرداری است.
مجموعه معدنی و صنعتی گلگهر به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان معدنی کشور که به دنبال ایجاد زنجیره فولاد در منطقه است، توجه ویژه به موضوع حمل و نقل دارد و در همین راستا و با پیشبینیهای صورت گرفته، چندی پیش تفاهمنامه احداث خطوط فرعی ریلی بین شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران، شرکت گلگهر و شرکت توسعه عمران و مدیریت منطقه گلگهر منعقد شد.
تفاهمنامهای که تمام شرکتهای منطقه گلگهر از آن منتفع خواهند شد و در آن سوی ماجرا، گلگهر و سایر شرکتهای منطقه میتوانند با سرعت بیشتر و هزینه کمتر به مواد اولیه دست پیدا کنند و در نتیجه محصول تولیدی خود را سریعتر و با قیمت پایینتری به بازار مصرف برسانند.
بر اساس گزارشی از تیتر ۲۰، در واقع با این قرارداد که منجر به کاهش هزینههای حمل و نقل، صرفهجویی سوخت، کاهش تصادفات و آلایندههای زیستمحیطی و … میشود، سالانه منافع قابل توجهی عاید کشور خواهد شد.
نظر شما