بررسی کامل یوتیوب و توییچ/کدام برای استریم بهتر است؟
در این خبر از صفحه اقتصاد به بررسی کامل یوتیوب و توییچ پرداخته شده است. با ما همراه باشید!
یوتیوب یا توییچ؟ کدام برای استریم بهتر است؟ تا حد زیادی بستگی به اهداف و تواناییهای شما دارد. هر دو پلتفرم محل مناسبی برای استریم هستند و مخاطبان خاص خودشان را دارند.
توییچ چیست ؟
خوب برای شروع بهتر است توییچ را تعریف کنیم؛ البته احتمالا تعداد زیادی از شما با آن آشنا هستید و کار کردهاید. توییچ پلتفرمی آنلاین برای پخش زنده یا لایو ویدئو است که تماشاگران میتوانند از سراسر دنیا محتوای آنلاین آن را ببینند و به نوعی به رقیب سرسختی برای یوتیوب تبدیل شده است.
محتوای توییچ اکثرا گیمینگ، مکالمه آنلاین استریمر و تماشاگران و بازی کردن بصورت لایو است. گیمرها از طریق استریم کردن بازیهایی که انجام میدهند درآمد کسب میکنند. این افراد ویدویی با مضمون بازی کردن تولید میکنند که به صورت آنلاین هنگام بازی کردن از توییچ قابل مشاهده است. توییچ پر بازدیدترین پلتفرم استریم در دنیا با ۱۵ میلیون بازدید روزانه است و فضای بسیارمناسبی برای درآمدزایی از طریق استریم کردن است.
ویژگیهای توییچ
در حقیقت توییچ انحصاری برای گیمرها و استریمرها طراحی شده است و به همین خاطر دارای مزایا و معایبی است که در ادامه برخی از آنها را بیان خواهیم کرد.
مزایا
- تعامل بالا با کاربران: توییچ بستری را فراهم میکند که کاربران بتوانند به راحتی با کاربران دیگر گفتگو کنند و بتوانند یک کامیونیتی خوبی بسازند. پس توییچ کاملا برای گیمرها اختصاصی شده است، آنها میتوانند به راحتی یکدیگر را پیدا کنند و با هم در تعامل باشند.
- تنوع محتوا: توییچ معمولا طیف وسیعی از محتوا را شامل میشود مانند: نقاشی، موسیقی، پادکست و … ولی بیشتر تمرکز روی بازی کردن است.
- استفاده رایگان و امکان درآمدزایی: تبلیغات، اسپانسر، سابسکریپشن پولی و اهدای مستقیم پول و دریافت سهم از استریمرها.
معایب
- درآمدزایی فقط از طریق پیوستن به Affiliate: برای کسب درآمد از توییچ، استریمرها باید حداقل به شرایط”Affiliate” برسند. تا زمانی که به این سطح نرسند، امکان کسب درآمد مستقیم از توییچ را ندارند.
- رقابت شدید: به دلیل محبوبیت بالا، تعداد زیادی از استریمرها در توییچ فعالیت میکنند و رقابت بالاست. داشتن پشتکار و تنوع در کار، لازمه موفقیت است.
- کمیسیون بالا: توییچ از درآمد استریمرها کمسیون برمی دارد که این کمیسیون نسبت به نوع فعالیت شما و تعداد دنبال کنندگانتان، ممکن است بالا باشد.
- قوانین سختگیرانه: توییچ قوانین سختگیرانه ای دارد و ممکن است بدون هشدار قبلی کانال شما را ببندد.
یوتیوب چیست؟
همانطور که میدانید یوتیوب، پلتفرم پخش ویدئو است که هر نوع ویدئویی را میتوان در آن منتشر کرد. به شرطی که با قوانین یوتیوب مغایرت نداشته باشد. یعنی در واقع یوتیوب جهانیترین سرویس اشتراک ویدئو است.
ویژگی های یوتیوب
در ادامه به برخی از ویژگیهای خوب و بد یوتیوب اشاره میکنیم و آنها را نام میبریم. از مهمترین آنها عبارتاند از:
مزایا
- دسترسی به مخاطبهای زیاد: یوتیوب محبوبترین پلتفرم اشتراک ویدیو است. شما با کمی خلاقیت میتوانید افراد زیادی را به کانال خود جذب کنید.
- امکان ذخیره ویدیوهای استریم شده: یوتیوب این قابلیت را دارد که ویدیوهای لایو استریم شما را ذخیره کند برای افرادی که نتوانستند در لایو شما حضور پیدا کنند.
- تحلیل راحت ویدیو با ابزارها: ابزارهای آنالیز ویدیوهای یوتیوب به شما کمک میکند برای ادامه مسیر تصمیم درست بگیرید.
معایب
- رقابت بالا: رقابت در یوتیوب بیش از هر پلتفرم اشتراک ویدیوی دیگر است. کار شما بسیار سخت است و باید خیلی تلاش کنید تا به درآمد برسید.
- رسیدن به شرایط درآمدزایی: کانال شما باید مانیتایز شود و به شرایط درآمدزایی در یک زمان مشخص برسد که این شرایط یکم سخت است.
- سیاست سختگیرانه یوتیوب: قوانین یوتیوب بسیار سختگیرانه است. به خصوص بحث کپی رایت در یوتیوب. با رعایت نکردن این قوانین ممکن است کانال یوتیوب شما برای همیشه بسته شود و زحمات شما هدر شود.
تفاوت توییچ با یوتیوب
توییچ یک پلتفرم آنلاین استریمینگ ویدیو بوده که از بدو تأسیس، برای گیمینگ و محتوای خلاقانه طراحی شده است. در مقابل، یوتیوب هم علاوه بر قابلیت استریمینگ ویدیو به صورت آفلاین و آنلاین، در بین کاربران، شهرت بیشتری دارد. تفاوتهای کلی توییچ و یوتیوب:
تنوع محتوا | عموما در یوتیوب هر نوع محتوایی تا جایی که با قوانین آن مغایرت نکند وجود دارد، از آموزشی گرفته تا تاریخی. درحالیکه اکثرا محتوای توییچ سرگرمی، بازی و از این قبیل محتوا است که جنبه آموزشی اکثرا ندارند. |
تعامل | هر دو امکان چت را دارد؛ اما در توییچ گفتگوی بهتر و سازندهتری داریم. (امکان چت در استریم یوتیوب وجود دارد) |
کسب درآمد | درآمدزایی در یوتیوب بهتر است زیرا مخاطب بیشتری دارد. |
قوانین | توییچ قوانین سختتری دارد و حتی ممکن است بدون هشدار و اعلام قبلی حساب کاربری را ببندد. درحالیکه یوتیوب قبل از بستن حساب کاربری چندین بار هشدار میدهد. همچنین یوتیوب قوانین خود را خیلی شفاف بیان میکند و انتظار دارد که همه آنها رعایت شود. |
پشتیبانی | توییچ به خاطر قدرت تعامل قویتر پشتیبانی و حمایت بیشتری از مخاطب دارد. درحالیکه یوتیوب فضای بهتری برای مشاهده و یادگیری موضوعات مختلف است. |
ذخیره سازی | ویدیو در یوتیوب ذخیره میشوند تا زمانیکه صاحب کانال خودش تصمیم بگیرد که محتوایی را پاک کند، درحالیکه ویدیو در توییچ پس از مدت کوتاهی پاک میشود و موقتی ذخیره میشوند. |
تعداد مخاطبین | مخاطبین یوتیوب بیشتر است و عموما از هر طیفی است. اما مخاطبین توییچ بیشتر گیمرها و علاقه مندان استریم زنده است. |
الگوریتم نمایش | الگوریتم نمایش در یوتیوب بر اساس تاریخچه مشاهده، اشتراکها و علاقهمندیها است. همچنین ویدیوهایی که کمتر دیده شده را به مخاطبین بیشتری نمایش میدهد. در آن طرف، توییچ بر اساس پخش زنده دسته بندی میشوند و استریمرهای محبوب در صفحه اول قرار میگیرند. پس آنهایی که جدید و ناشناخته هستند، شانس کمتری برای نشان داده شدن در توییچ دارند. |
دیسکاوری | در نتیجه جستجو، از دستهبندیهای متنوع محتوا نشان داده میشود، درحالیکه در توییچ محتوا بر مبنای سرچ نمایش داده میشود. |
کسب درآمد در یوتیوب یا توییچ؟
برای جواب این سوال اول از همه بگوییم که عواملی مانند شرایط مانیتایزشن، خلاقیت استریمر، تعداد بازدید، نوع محتوا، مهارت محتواگر و … هر کدام بر میزان پولی که در هر پلتفرم به دست میآورید تأثیر میگذارند؛ پس نمیتوانیم جواب قاطع واحدی برای آن پیدا کنیم.
درآمدزایی، اصلیترین انگیزه برای فعالیت یک استریمر را ایجاد میکند. ساختار درآمد زایی در دو پلتفرم توییچ و یوتیوب یسیار با یکدیگر متفاوت بوده نمیتوان مشخص کرد، استریم کدام یک بر دیگری میچربد. مثلا ممکن است، یک گیمر حرفهای در توییچ، موفقیت بیشتری به دست آورد یا برعکس.
از سوی دیگر اگر آماتور و تازهکار هستید؛ به نظر میرسد فعالیت در توییچ برای شما مناسبتر باشد، اما اگر حرفهای هستید، بهتر است که همان یوتیوب را انتخاب کنید. البته که هردو سرویس اشتراک ویدیو برای رسیدن به درآمدزایی، نیاز به رساندن کانال یا صفحه خود به ارقام خاصی کاربر دارند. هر چند کسب درآمد از توییچ بوسیله بیتها (Bits) ممکن است برای برخی مناسب باشد و حتی آنها را زودتر به پول برساند.
هر چند کسب درآمد از توییچ از راه بیتها (Bits) یک آب باریکه زود هنگامتر برای شما درست میکند، اما در مقابل، یوتیوب در میان ملل دنیا شناخته شدهتر بوده و درآمدهای هنگفتتری دارد. نمودار زیر، دستنیافتنی بودن آمار مخاطبان یوتیوب نسبت به جمعیت کاربران توییچ در سال 2022 را نشان میدهد.
پیوستن به برنامه Twitch Affiliate راه مناسبی برای درآمدزایی از توییچ است که برای استفاده از آن طی ۷ روز به ۵۰۰ دقیقه استریم تولید کنید. چنانچه استریمهایتان به طور متوسط، ۳ مخاطب را به خود جذب کرده و حداقل 50 فالوئر بسازند؛ به اولین درآمد خود از توییچ تقریبا نزدیک میشوید. پس موفقیت شما تا حد زیادی به انتخاب درست پلتفرم با توجه به مهارت، تبحر، امکانات در دسترس و حتی نوع محتوا قابل انتشار بستگی دارد.
کلام آخر- یوتیوب یا توییچ؟ کدام برای استریم بهتر است؟
این همه گفتیم که به جواب این سوال برسیم؛ توییچ برای استریم بهتر است یا یوتیوب. در یک کلام، اگر شما استریمر جوان و تازهکاری هستید؛ تولید محتوای زنده در توییچ را پیشنهاد میکنیم. اما اگر یک استریمر حرفهای هستید فعالیت خود را در یوتیوب ادامه دهد و مخاطبان بیشتری به دست آورید. حواستان به اینم باشه که اکثر کاربران فارسیزبان، اپلیکیشن یوتیوب را روی گوشی خود نصب دارند و عضو خبرنامههای سایتهای یوتیوب هستند؛ بنابراین مخاطبان یوتیوب، از تعداد مخاطبان توییچ معمولا خیلی بیشتر است. از طرفی بعضی از کاربران خاص مثل گیمرها، افراد خلاق، تعدادی از نقاشها، امکان دارد، جذب صفحه توییچ شوند. از این رو میتوان گفت؛ که انتخاب پلتفرم درآمدزایی مناسب، تا اندازهای به مخاطبان هدف و نیازهای آنها بستگی دارد.
نظر شما