صفحه اقتصاد گزارش می دهد:
ماجرای توقف فروش خودروی جدید در بورس کالا چه بود؟
صفحه اقتصاد - مدت زمان زیادی است که شاهد ثبات قیمت کارخانه ای خودرو هستیم اما با ورود شورای رقابت برای اجرای دستورالعمل جدید قیمت گذاری، این احتمال وجود دارد
صفحه اقتصاد - مدت زمان زیادی است که شاهد ثبات قیمت کارخانه ای خودرو هستیم اما با ورود شورای رقابت برای اجرای دستورالعمل جدید قیمت گذاری، این احتمال وجود دارد که قیمت انواع خودرو در کارخانه افزایش چشمگیری داشته باشد. علاوه بر این، مدتی است که فروش خودرو در بورس کالا، مخالفان و موافقان زیادی داشته و با اجرای این دستورالعمل که تحت فشار ۱۱ نماینده مجلس و سازمان بازرسی کل کشور صورت گرفته با چالش جدیدی روبرو شده است.
همانطور که گفته شد، در سال جاری، قیمت کارخانه ای خودرو دارای ثبات بود. از طرفی افزایش هزینه ها و تورم، بهانه ای دست خودروسازان داد تا وزارت صمت را تحت فشار بگذارند و قیمت خودروها را افزایش دهند. وزارت صمت نیز برای جلوگیری از افرایش بی رویه خودرو و جبران بخشی از زیان خودروسازان، موافقت کرد که خودروها در بورس کالا تا سقف ۳۰ درصد با قیمتی پایین تر از بازار و بالاتر از قیمت کارخانه، عرضه شود. ۷۰ در صد باقی مانده نیز به صورت قرعه کشی و به قیمت کارخانه به فروش می رسد.
بنابراین، در دو هفته اخیر، با افزایش عرضه خودرو در بورس کالا، برخی از خودروها با قیمتی پایین تر از قیمت بازار به فروش رسید و برخی دیگر از خودروها به دلیل نداشتن مشتری، با همان قیمت پایه کارخانه فروخته شدند. در همین زمان، عرضه خودرو در قرعه کشی ها نیز افزایش یافت و همزمانی این دو رویداد، باعث نزولی شدن قیمت ها در بازار غیر رسمی شد. با نامه ۱۱ نماینده مجلس به شورای رقابت و اظهارات رئیس سازمان بازرسی کل کشور مبنی بر غیر قانونی بودن فروش خودرو در بورس کالا، وزارت صمت از عرضه خودرو در بورس کالا عقب نشینی کرد و این امر را به شورای رقابت واگذار کرد.
شورای رقابت در هفته گذشته، طی اطلاعیه ای اعلام کرد که مدت زمان شصت و سومین مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصاد در تاریخ ۲۸ مهر ۱۴۰۰ منقضی شده است و به همین دلیل دستورالعمل تشکیل کارگروه تخصصی خودرو توسط شورای رقابت برای تنظیم بازار خودرو به تصویب رسید. این مصوبه عملا ورود شورای رقابت به تعیین دستورالعمل قیمت گذاری خودرو را اعلام می کند .همچنین، تدوین دستورالعمل بازار خودرو، تنظیم قیمت و مقدار و شرایط آن توسط کارگروه تخصصی خودرو انجام می شود.
پس از اعلام این خبر، مدیر روابط عمومی شورای رقابت طی گفت و گویی، اظهار کرد که قیمت گذاری خودرو به وسیله شورای رقابت صورت نمی گیرد و این شورا، تنها به تدوین دستورالعمل می پردازد و اجرای آن با دولت است. با توجه به اظهارات مدیر روابط عمومی شورای رقابت، اینگونه برداشت می شود که این شورا نمی خواهد مانند گذشته به عنوان عامل گرانی خودرو معرفی شود.
با وجود ثبات قیمت کارخانه ای خودرو و با ورود دستورالعمل شورای رقابت، شاهد افزایش قیمت برای تمامی خودروها خواهیم بود زیرا طبق این دستورالعمل، قیمت خودروها هر شش ماه و بر اساس تورم باید افزایش پیدا کند. در واقع خودروسازان نیز با این طرح موافق هستند.
توقف فروش خودروی جدید در بورس کالا
طبق صحبت سخنگوی وزارت صنعت تا زمانی که ساز و کار قیمت گذاری خودرو مشخص نشود، خودروی جدیدی در بورس کالا عرضه نمی گردد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، امید قالیباف بیان کرد، خودروهایی که تا پیش از این مصوبه در بورس کالا عرضه می شدند تا زمانی که با شورای رقابت به یک چهارچوب مشترک قیمت گذاری دست یابیم ادامه دارد اما این وزارت خانه تا نهایی شدن قیمت گذاری نمی تواند، مجوزی برای عرضه خودروی جدید در بورس کالا بدهد. به همین دلیل، عرضه خودروی دنا در بورس کالا لغو شد.
ماجرای توقف شبانه عرضه خودرو در بورس کالا چه بود؟
بورس کالا
طبق پیش بینی یک کارشناس اقتصادی، تصمیم ناگهانی برای توقف خودرو در بورس کالا باعث افزایش تقاضا و به هم خوردن معادلات بازار خودرو می شود. محسن علی حسینی در گفت و گویی که با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم داشت در همان آغاز مصاحبه عنوان کرد که موضوع واگذاری خودرو به بخش خصوصی از ابتدای سال مطرح بود اما نتیجه ای در بر نداشت.
وی اظهار کرد: برای به ثمر رسیدن این موضوع به یک اراده قوی و تشکیل یک کمیته نیاز است تا در سریع ترین زمان، روند خصوصی سازی شرکت های خودروسازی انجام شود. محسن علی حسینی افزود، موانع زیادی برای واگذاری خودروسازان وجود داشت، یکی از این موانع، سهام شرکت های خودرو ساز بوده که به عنوان وثیقه در بانک ها استفاده شد یا ارزش گذاری سهام ها که به راحتی توسط دولت قابل حل است.
وی اشاره ای به عرضه خودرو در بورس کالا داشت و گفت: فروش خودرو با قیمت های دستوری باعث شده که زیان زیادی به خودروسازان وارد شود. در همین راستا، پیشنهاد فروش خودرو در بورس کالا مطرح شد. اجرای این موضوع طی ۶۰ روز گذشته، نتایج موثری را در برداشت و مردم توانستند با قیمتی ارزان تر از بازار، خودروی مورد نظر خود را خریداری کنند. خودروساز نیز با قیمت گذاری دستوری محصولات توانست بخشی از زیان خود را با این فروش جبران کند.
وی افزود: دلال بازی در بازار با فروش خودرو در بورس کالا از بین رفت. همچنین، وزارت صنعت برای مدیریت بازار اعلام کرد که خودروسازان عرضه بیشتر خودرو را در بورس کالا انجام دهند تا قیمت ها در بازار رو به ثبات رود اما به طور ناگهانی، در روز گذشته، سخنگوی وزارت صنعت، از توقف عرضه خودرو در بورس کالا خبر داد.
علی حسینی، کارشناس اقتصادی، افزود: توقف ناگهانی عرضه خودرو در بورس کالا، آن هم در ماه های پایانی سال که با افزایش تقاضا همراه است، در بازار نتایج خوبی را به همراه ندارد.
وی ادامه داد: چرا مسئولین به جای این که ایرادات را رفع کنند، اقدام به پاک کردن صورت مسئله می کنند. با فروش خودرو در بورس کالا، قیمت خودرو در بازار نیز به تعادل رسیده بود به طوری که برخی از خودروها با همان قیمت پایه به فروش رسیدند اما چرا ناگهانی و یک شبه این تصمیم گرفته شد که دیگر خودروها در بورس کالا عرضه نشوند؟ پس تکلیف مردمی که پول های خود را برای خرید خودرو از بورس کالا، نقد کرده و در حساب های وکالتی خود قرار داده بودند چه می شود؟ اکنون مردم در بلاتکلیفی به سر می برند. چرا مسئولین، دو هفته قبل از اتخاذ این تصمیم، مردم را نسبت به این موضوع آگاه نکردند؟
علی حسینی تاکید کرد، چه کسی می خواهد عواقب توقف خودرو در بورس کالا را پاسخ دهد. همچنین، عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا با توقف فروش خودرو در بورس دچار ابهاماتی شد. وی در مورد ورود شورای رقابت به قیمت گذاری خودرو افزود: مهم ترین هدف شورای رقابت، از بین بردن انحصار و عدالت است. طی دو ماهی که خودرو در بورس کالا عرضه شد، مصرف کننده و تولید کننده، هر دو، سود کردند اما از مهرماه که مهلت مصوبه سران قوا در تعیین قیمت خودرو در ستاد تنظیم بازار به تمام شد، شورای رقابت هیچ صحبتی نکرد.
حالا یک مصوبه ادعای قیمت گذاری می کند. در این میان چرا رئیس شورای رقابت حرفی نمی زند. علی حسینی اظهار کرد، بهتر است شورای رقابت ابتدا بررسی کند که فروش خودرو در بورس کالا به نفع مصرف کننده بوده یا خیر.
شورای رقابت مرجع قیمت گذاری خودرو
طبق گفته سخنگوی وزارت صنعت، در ۲۱ دی ماه، سازمان بازرسی کل کشور، اعلام کرد، مرجع قیمت گذاری خودرو، شورای رقابت است. مطابق با گزارش خبرنگار صدا و سیما، آقای امید قالیباف بیان کرد، به دلیل نارضایتی که برخی از نمایندگان مجلس از مسئولین اجرایی کشور به علت نحوه عرضه خودرو در بورس کالا داشتند، باید گفت که هیچ گاه وزارت صمت اعلام نکرد که بورس کالا یک بستر دائمی و همیشگی برای عرضه خودرو است.
در هیچ کشوری، خودرو در بورس عرضه نمی گردد
سخنگوی وزارت صمت افزود، شکافی بین قیمت کارخانه و قیمت بازار ایجاد شده بود و به طور شفاف مشخص نبود که این اختلاف قیمت تا کجا پیش می رود. امید قالیباف ادامه داد، اکنون، وزارت صمت، اختیاری برای دادن مجوز و عرضه خودرو جدید در بورس کالا ندارد. عرضه خودروی دنا نیز به همین دلیل لغو شد.
وی اضافه کرد: سازمان بازرسی کل کشور نیز اعلام کرد که مرجع قیمت گذاری خودرو، شورای رقابت است و طی هفته آینده، تکلیف نهایی مشخص می شود. با عرضه خودرو در بورس کالا، برخی از قیمت ها بین قیمت بازار آزاد و قیمت کارخانه قرار می گیرد و زمانی که شفاف سازی شود، می توان فهمید که مازاد تولید چه شده و دست دلالان نیز کوتاه می شود.
وی اظهار کرد: در صورت اشباع بازار خودرو توسط تولیدکنندگان داخلی و واردات خودرو، بورس کالا کنار می رود و شرکت های خوروسازی نیز همانند گذشته به عرضه محصولات خود می پردازند. سخنگوی وزارت صمت ادامه داد: باید منتظر تصمیم شورای رقابت بمانیم. علاوه بر این، نمایندگان مجلس با عرضه خودرو در بورس کالا مخالف هستند لذا باید تمامی جوانب در نظر گرفته شود و یک تصمیم درست اتخاذ گردد.
امید قالیباف در پایان اظهار کرد که خودروسازان از عرضه کالا در بورس، استقبال خوبی کردند زیرا این شرکت ها سهامی هستند و این عرضه به نفع سهامداران آن ها است. با این وجود، دو غول خودروسازی کشور، ایران خودرو و سایپا، زیان دهنده هستند و باید برای آن ها فکری شود.
تصمیم جدید برای عرضه دناپلاس در بورس/ تعداد عرضه دوبرابر شد!
درحالی که قرار بود فردا ۵۰۰۰ دستگاه دناپلاس در بورس کالا عرضه شود، در جدیدترین تصمیم این میزان دو برابر و ۱۰ هزار دستگاه شد.
شرکت ایران خودرو به منظور پوشش تقاضای بازار، فردا یکشنبه ۲۵ دی ماه ۵ هزار دستگاه افزایش عرضه داد تا در مجموع فردا ۱۰ هزار دستگاه دنا بر روی تابلوی معاملات برود.
درحالی که پیش از این و طبق اطلاعیه قبلی بورس کالای ایران، قرار بود روز یکشنبه (۲۵ دی ماه) معادل ۵۰۰۰ دستگاه دنا در تالار خودروی بورس عرضه شود.
بر این اساس، ایران خودرو قیمت پایه این خودرو را که ۲۷ اسفند سال جاری به خریداران تحویل میشود ۱۸۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام کرده است. درصد پیش پرداخت این خودرو نیز ۱۰۰ درصد در نظر گرفته شده است.
شرایط خرید خودرو
هر کد ملی مجاز به ثبت سفارش بر روی یکی از کدهای عرضه شده در تاریخ عرضه و برای یک خودرو بوده و خریداران باید ۱۸ سال تمام را داشته باشند.
همچنین اشخاصی که در عرضههای قبلی و از ابتدای سال ۱۳۹۸ از شرکت های خودروسازی موفق به خرید شدند امکان ثبت سفارش ندارند. خریداران باید جهت ادامه مراحل خرید همزمان با تسویه مبلغ معامله در بورس (حداکثر تا پایان مهلت مجاز تسویه در بورس) با مراجعه به سایت فروش اینترنتی محصولات ایران خودرو به آدرس esale.ikco.ir نسبت به ایجاد و تکمیل پروفایل شخصی اقدام کنند.
گفتنی است؛ خریداران باید در زمان مقرر که طی پیامک تکمیل وجه هزینه متعلقات قانونی اطلاع رسانی می شود علاوه بر انتخاب نمایندگی مجاز، بیمه گر مورد نظر خود را انتخاب و اقدام به واریز وجه هزینه های جانبی شامل چهار میلیون و ۳۷۱ هزار و ۳۱۰ تومان در ازای بیمه و شماره گذاری و هزینه ثابت به علاوه ۱۳ درصد بابت مالیات و عوارض قانونی که براساس مبلغ معامله باید پرداخت شود، کند.
در صورت عدم واریز هزینه ها حداکثر تا پنج روز تقویمی پس از ارسال پیامک تکمیل وجه متعلقات قانونی به نسبت زمان تاخیر خریدار در واریز وجوه تکمیلی، زمان تحویل خودرو تغییر و مشتری متعهد به پرداخت جریمه یک دهم درصد ارزش معاملاتی به ازای هر روز تاخیر قبل از تحویل خودرو می شود.
همچنین امکان انتخاب رنگ و مشخصه های سفارشی وجود دارد.
نظر شما