گفتگوی اختصاصی صفحه اقتصاد با سعید مدنی مدیرعامل اسبق خودروسازی سایپا

دولت و وزارت صمت، برنامه مدون و چراغ راهی برای صنعت خودرو ندارند

مدنی مدیرعامل اسبق خودروسازی سایپا براین باور است: متاسفانه هیچ چشم انداز و برنامه‌ای برای تولید خودرو در کشور نداریم، همچنین برنامه چشم انداز ۱۴۰۴ نیز فراموش شده و عملاً اتفاق خاصی در این باره نیفتاده است. از طرفی هم دولت و وزارت صمت، برنامه مدون و چراغ راهی برای صنعت خودرو ندارند.

دولت و وزارت صمت، برنامه مدون و چراغ راهی برای صنعت خودرو ندارند
صفحه اقتصاد -

زهرا ترابی - سعید مدنی مدیرعامل اسبق خودروسازی سایپا در گفتگو صفحه اقتصاد، در خصوص افزایش قیمت ارز و این افزایش چقدر تاثیر در بازار خودرو دارد پاسخ داد: مسلما بخش عمده ای از قطعات برای شرکت‌هایی که به صورت مونتاژ کار می‌کنند اثر مستقیم دارد. شرکت‌های ما عمدتاً قطعاتشان وارداتی و مونتاژ کار هستند که مسلماً روی آنها تاثیر خواهد گذاشت. خودروهایی هم که درصد ساخت داخل بالایی دارند با توجه به اینکه قیمت دلار بالا می رود بعضی از نهاده‌های تولید مثل فولاد، آلومینیوم، مس و سرب به همان نسبت افزایش پیدا می‌کند. گرچه بسیاری از این مواد اولیه داخلی است اما متناسب با تورم دلار بالا می رود و روی قیمت تمام شده خودروها تاثیر مستقیم خواهد داشت.

وی ادامه داد: نمی توان گفت بخشی که ارزی و مورد نیاز خودروسازهاست افزایش پیدا می کند بلکه به تبع افزایش نرخ ارز قیمت یکسری نهاده های داخلی معمولاً بالا می رود و در نهایت قیمت خودرو و هر کالای دیگری متاثر از نرخ ارز است. چسبندگی قیمت‌ها به دلار چندین سال است که در ایران وجود دارد. حتی مسکن که بسیاری از مصالحش داخلی است و عمدتاً از خارج نمی آید تحت تاثیر دلار قرار گرفته است.

دولت و وزارت صمت، برنامه مدون و چراغ راهی برای صنعت خودرو ندارند

مدنی تصریح کرد: متاسفانه هیچ چشم انداز و برنامه‌ای برای تولید خودرو در کشور نداریم، همچنین برنامه چشم انداز ۱۴۰۴ نیز فراموش شده و عملاً اتفاق خاصی در این باره نیفتاده است. از طرفی هم دولت و وزارت صمت، برنامه مدون و چراغ راهی برای صنعت خودرو ندارند. واردات خودرو هم در آن راستا نیست و صرفا به این خاطر است که فضایی ایجاد کند تا برخی از مصرف کننده‌ها که پول دارند و می توانند خودروهای بهتر و مدرن‌تری بخرند این کار را انجام دهند. ولی عملاً در فضای رقابتی نیستند.

مدنی مدیرعامل اسبق خودروسازی سایپا اظهار کرد: شرکت‌های خودروسازی بزرگ ما که دو، سه شرکت خودروسازی هستند با توجه به این نظام قیمت گذاری که وجود دارد شدیداً تحت فشار مالی هستند و نمی توانند وارد فضای رقابتی با خودروهای خارجی شوند. به دلیل اینکه همین الان هم خیلی از این شرکت‌های قطعه سازی مشکل تامین حقوق را دارند. در این فضا مدیریت ها فراغ بال ندارند که روی مسائل کیفی و توسعه محصول کار کنند مگر اینکه مثل بقیه شرکت های بخش خصوصی به شکل CKD بیاورند و مونتاژ کنند. متاسفانه ارتباطات جهانی هم وجود ندارد و رشد خاصی هم در صنعت خودروی ما اتفاق نخواهد افتاد.

او اضافه کرد: دولت به جای پایش در برنامه ها و چشم انداز خودروسازی ها متاسفانه به واگذاری کار به سهامدارها و هیئت مدیره و فروش در فضای رقابتی، دخالت می کند و کار اصلی اش که پایش برنامه های اصلی است که باید انجام بدهد کلا فراموش کرده است که باعث می شود این وضعیت به وجود می آید. با این دست فرمان هیچ امیدی به بهبود وضع خودروسازی نمی بینم.

 

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

آخرین اخبار