خصوصی سازی صنعت خودرو راه نجات یا بحران جدید؟

عباس آرگون از اتاق بازرگانی تهران تأکید کرد که خصوصی‌سازی صنعت خودرو مستلزم حذف قیمت‌گذاری دستوری و اعتماد دولت به بخش خصوصی است.

خصوصی سازی صنعت خودرو راه نجات یا بحران جدید؟
صفحه اقتصاد -

عباس آرگون، عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران، نظرات مهمی درباره ضرورت خصوصی‌سازی صنعت خودرو ارائه داده است. آرگون معتقد است که برای نجات و توسعه صنعت خودرو، لازم است که قیمت‌گذاری دستوری حذف شود و دولت به بخش خصوصی اعتماد کند. این تحلیل به بررسی زوایای مختلف این موضوع و تأثیرات آن بر صنعت خودرو می‌پردازد.

حذف قیمت‌گذاری دستوری: پیش‌نیاز ضروری خصوصی‌سازی

آرگون به صراحت اعلام کرد که حذف قیمت‌گذاری دستوری اولین گام برای خصوصی‌سازی صنعت خودرو است. او بر این باور است که قیمت‌گذاری دستوری به عنوان یک مانع جدی، باعث ایجاد انحصار و کاهش رقابت‌پذیری در صنعت خودرو شده است. با حذف این مانع، شرایط برای رقابت سالم فراهم می‌شود و به تدریج انحصار در صنعت خودرو از بین خواهد رفت.

وی توضیح داد که مصرف‌کنندگان، خودروسازان، و سهامداران فعلی صنعت خودرو از وضعیت موجود ناراضی هستند و این نارضایتی به دلیل قیمت‌گذاری دستوری است. آرگون تاکید کرد که مادامی که این مولفه در صنعت خودرو باقی بماند، هیچ‌یک از ذی‌نفعان از وضعیت موجود راضی نخواهند بود.

اعتماد دولت به بخش خصوصی: کلید نجات صنعت خودرو

آرگون به ضرورت اعتماد دولت به بخش خصوصی در صنعت خودرو اشاره کرد و آن را تنها راه نجات صنعت دانست. او توضیح داد که دولت باید دخالت‌های خود را کاهش دهد و با حذف قیمت‌گذاری دستوری، زمینه را برای اصلاح صنعت خودرو فراهم کند.

این تغییرات، به صنعت خودرو اجازه می‌دهد که به سمت مدیریت کارآمدتر و رقابت‌پذیرتر حرکت کند.

مدیریت خصوصی: بیش از جا به جایی مالکیت

به گفته آرگون، خصوصی‌سازی صنعت خودرو نباید تنها به جا به جایی مالکیت سهام محدود شود. بلکه باید شامل مدیریت کامل شرکت‌های خودروساز توسط بخش خصوصی باشد. نحوه قیمت‌گذاری محصولات خودروسازان نیز باید به دست بخش خصوصی سپرده شود تا مدیریت مؤثر و بهینه‌تری صورت گیرد.

اهلیت خریداران: شرطی ضروری برای موفقیت

آرگون بر این نکته تاکید کرد که اهلیت و تخصص خریداران سهام خودروسازان شرط لازم برای موفقیت در خصوصی‌سازی است. او اشاره کرد که صرفاً داشتن سرمایه یا نقدینگی برای خرید سهام کافی نیست. خریداران باید از تخصص لازم در مدیریت صنعت خودرو برخوردار باشند تا از تشدید مشکلات و افزایش زیان خودروسازان جلوگیری کنند.

نقش دولت: تنظیم‌گر و ناظر

آرگون در پایان اظهار داشت که دولت نباید مالکیت و مدیریت صنعت خودرو را در دست داشته باشد. به جای آن، باید در قامت تنظیم‌گر عمل کرده و به نظارت بر عملکرد خودروسازان تحت مالکیت بخش خصوصی بپردازد. این رویکرد به صنعت خودرو کمک خواهد کرد تا به سمت اصلاحات واقعی و پیشرفت پایدار حرکت کند.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

آخرین اخبار