بومی‌سازی سایلنسر دریچه اسنورت در کوره بلند ذوب‌آهن اصفهان

با طراحی و نصب یک صدا خفه‌کن (سایلنسر) ویژه، صدای ناشی از تخلیه هوای دریچه اسنورت در کوره‌بلند کاهش یافت. این اقدام که با همکاری بخش‌های مختلف فنی و مهندسی کارخانه و پیگیری‌های موثر مدیریت کوره‌بلند انجام شد، آلودگی صوتی را از بالای ۱۰۰ دسیبل کاهش داد و محیط کاری بهتری را برای کارکنان فراهم کرد.

بومی‌سازی سایلنسر دریچه اسنورت در کوره بلند ذوب‌آهن اصفهان
صفحه اقتصاد -

حمزه رحیمی مهندس ارشد مکانیک کوره‌بلند در این خصوص گفت: یکی از مشکلات موجود درکوره‌بلند، صدای زیاد حاصل از تخلیه هوای دریچه اسنورت است. این دریچه، هوا را از نیروگاه دریافت می‌کند، بخشی از آن را به کوره می‌فرستد و مازاد آن را محیط تخلیه می‌کند. بر اساس الزامات HSE، میزان صدای محیط کار باید در حد استاندارد باشد تا همکاران بتوانند بدون مشکل وظایف خود را انجام دهند. پس از آزمایش صدا خفه‌کن‌های مختلف و بررسی نحوه عملکرد تجهیزات اطراف این دریچه و شناسایی منبع اصلی ایجاد صدا، با مساعدت مدیریت و معاونت مکانیک بخش تصمیم به تغییر طرح سایلنسر قسمت فوقانی دریچه اسنورت  گرفته شد.

غلامحسین آسوده مهندس مکانیک کوره‌بلند نیز در ادامه توضیح داد: پس از شناسایی عامل اصلی ایجاد صدا با مساعدت همکاران محترم ایمنی بهداشت ( صوت‌سنجی)، یک سایلنسر جدید طراحی کردیم که مستقیماً روی دریچه اسنورت نصب شود تا آلودگی صوتی را از منبع حذف کند. این تجهیز علاوه بر کاهش صدا، باید اجازه می‌داد که هوا به میزان مورد نیاز در هنگام کار کوره اسنورت شود. دبی هوای تأمین‌شده از نیروگاه در حدود  سه هزار مترمکعب بر دقیقه است، در حالی که کوره معمولاً به مقدار کمتری از این هوا نیاز دارد. در نتیجه، حجم زیادی هوا با فشار ۲.۸ بار از دریچه اسنورت تخلیه می‌شود که موجب ایجاد صدای بالای ۱۰۰ دسیبل می‌گردد. با توجه به محدودیت‌های فضا در محل این دریچه، طراحی سایلنسر به گونه‌ای انجام شد که امکان نصب در این بخش را داشته باشد. پس از طراحی ابعادی، شبیه‌سازی سیالاتی در جهت اطمینان از عملکرد مطلوب انجام شد و پس از اعمال اصلاحات، سایلنسر وارد مرحله تهیه نقشه قابل ساخت گردید. با همکاری همکاران مهندسی نت، این تجهیز ساخته و در روز نهم اسفندماه، همزمان با توقف برنامه‌ریزی‌شده کوره، نصب و بهره‌برداری گردید که تأثیر قابل توجهی در کاهش آلودگی صوتی داشت.

از مدیر بخش کوره‌بلند و معاون محترم مکانیک  که در جهت تغییر طرح و اجرای آن مساعدت و حمایت کردند قدردانی می‌گردد.

عبداله بهرامی کارشناس دفتر فنی کوره‌بلند نیز درباره مراحل تهیه نقشه ساخت این تجهیز گفت:  تهیه نقشه قابل ساخت سایلنسر در بخش کوره‌بلند به سرعت انجام گردید و در مجموع شامل ۵۴ شیت نقشه است و به گونه‌ای انجام شد که تمامی قطعات آن در کارگاه‌های ساخت داخل کارخانه قابل تولید باشد. با پیگیری‌های دفترفنی مدیریت کوره‌بلند، تجهیز مذکور ساخته و به بخش منتقل گشت.

علی حیدری مسئول ترافیک راه‌آهن کوره‌بلند نیز از مزایای این اقدام گفت: صدای حاصل از دریچه اسنورت علاوه بر ایجاد بار روانی برای همکاران راه‌آهن، موجب اختلال در کار با علائم شنیداری نیز می‌شد. از مدیریت‌های راه‌آهن و کوره‌بلند بابت پیگیری و اجرای این طرح که تأثیر مثبتی بر شرایط کاری ما داشته است، تشکر می‌کنم.

با اجرای این پروژه، علاوه بر کاهش آلودگی صوتی در محیط کار، شرایط ایمن‌تر و بهتری برای کارکنان بخش‌های مختلف کارخانه فراهم شد.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

آخرین اخبار