گفتگوی اختصاصی صفحه اقتصاد با عماد جعفری کارشناس خودرو

شرکت‌های مونتاژ کننده چوب لای چرخ واردات می گذارند

جعفری کارشناس خودرو در خصوص سنگ اندازی واردات خودرو گفت: شرکت‌های مونتاژ کننده چوب لای چرخ واردات می گذارند که درست هم است اما یک مسئله مهم وجود دارد؛ دولت و آدم‌هایی که سمت دارند و تصمیم گیرنده هستند چه کاره هستند؟ ا دولت در مناظرات خیلی هم مدعی بود واردات را باز می کند و چرا مردم باید ماشین گران سوار شوند، ولی چرا انقدر ضعیف است که دوتا شرکت مونتاژکننده می توانند در کارش خلل ایجاد کنند پس باید فاتحه این دولت را بخوانیم که نمیتواند جلوی این سنگ اندازی ها را بگیرد.

شرکت‌های مونتاژ کننده چوب لای چرخ واردات می گذارند
صفحه اقتصاد -

زهرا ترابی - عماد جعفری کارشناس خودرو در گفتگو با صفحه اقتصاد، درباره واردات خودرو در سال جاری گفت: متاسفانه مسئله بسیار مهمی که به آن اصلا توجه نمی‌کنیم. کار خیلی بزرگی کنیم این است که به جای استارت زدن واردات، ماشین هایی که در گمرک خاک می خورند ترخیص کنیم. 

وی ادامه داد: در گمرکات سراسر کشور تعداد زیادی ماشین داریم که به دلیل تخصیص ندادن ارز هنوز ترخیص نشده و به دست مشتریان نرسیده است. مثلا سایپا حدود ۸ هزار دستگاه چانگان باید تحویل بدهد. در گمرک های جنوب کشور تا چشم کار می کند چانگان است. مشتریان ماه‌هاست منتظر محصول شان هستند، گناه نکرده اند در سامانه خود دولت و وزارتخانه ثبت نام کرده اند و ماشین خریده اند.هشت ماه تا یک سال است ماشین را تحویل نگرفته اند و هیچ کس پاسخگو نیست.

این کارشناس خودرو اضافه کرد: خود دولت، ماشین را از کانال خودش فروخته، اینطور نبوده که مستقیم از سایپا و معین موتور خریداری شود. متاسفانه دولت هم گردن نمی‌گیرد و تلاشی هم نمی کند برای اینکه این ماشین‌ها را ترخیص کند.

عماد جعفری اظهار کرد: در این کشور همه یاد گرفته اند فقط از مشتری پول می گیرند و تحویل نمی دهند. فقط حرف می زنند که قرار است این تعداد دستگاه خودرو وارد شود و حتی خودروهایی که در گمرک آمده، حاضر نیستند ارز تخصیص بدهند و ترخیص کنند، بزرگترین چالش ما، خود تحریمی های است که داریم. دستگاه های مختلف با همدیگر مشکل دارند همه حرف می زنند که آنقدر ارز تخصیص دادیم، واردات خودرو با تعداد بالا از سر گرفته شد بعد می بینیم در گمرک پر از ماشین است و هنوز به ماشین های پارسال ارز تخصیص نداده اند. در حد حرف همه می گویند می‌خواهیم ماشین وارد کنیم ولی از دو سال گذشته که وزرای مختلفی رفته و آمده اند شعارهایی که دادند به حقیقت تبدیل نشده و صرفاً شعار بوده است.

nabzebaazaar-s8vjk

این کارشناس خودرو ادامه داد: آخر سال می بینیم عدد محقق شده یک دهم عددی که دوستان گفتند هم نیست. مشکلات چالشی زیادی داریم، انگار بعضی از دوستان می خواهند خودرو همچنان یک بحران مهم و دغدغه بزرگ برای مردم باشد. انگار این مردم هیچ وقت دست شان به خودرو باکیفیت نمی رسد.

جعفری با اشاره به نقش شرکتهای مونتاژکار در بحث وارادات خودرو بیان کرد: در علم بیزینس، در دنیا همه شرکت ها برای اینکه بقا پیدا کنند، سهم بیشتری از بازار داشته باشند و بازار در انحصارشان باشد چوب لای چرخ رقبای شان می کنند، این موضوع همه جای دنیا انجام می شود و مختص کشور ما نیست. ما هم می گوییم شرکت‌های مونتاژ کننده می گوییم چوب لای چرخ واردات می گذارند که درست هم است اما یک مسئله مهم وجود دارد؛ دولت و آدم‌هایی که سمت دارند و تصمیم گیرنده هستند چه کاره هستند؟ اگر واقعا دولت که در مناظرات خیلی هم مدعی بود واردات را باز می کند و چرا مردم باید ماشین گران سوار شوند، ولی چرا انقدر ضعیف است که دوتا شرکت مونتاژکننده می توانند در کارش خلل ایجاد کنند پس باید فاتحه این دولت را بخوانیم که نمیتواند جلوی این سنگ اندازی ها را بگیرد. باید دید چه آدم های منفعت دارند که چوب لای چرخ وارد کننده می گذارند و به مردم آسیب می رسانند و به مونتاژ کار سرویس مناسب می دهند و جلو واردات را می گیرند، این باید ریشه یابی شود وگرنه از مونتاژکار کاری برنمی آید اگر در دولت و وزارتخانه افراد سالم وجود داشته باشند. 

جعفری در خصوص دستیابی به توافق یا بهبودی در صعنت خودرو شاهد خواهیم بود پاسخ داد: قبلاً هم مذاکرات را با روند مثبت داشتیم، در دوره ای که برجام اتفاق می‌افتاد بسیاری از شرکت‌ها آمدند، قرار بود فولکس واگن را در خطوط تولیدمان داشته باشیم، شرکت ایران خودرو ایکاپ را با پژو تاسیس کرد یا سایپا سیتروئن تاسیس شد، قطعاً گشایش‌های زیادی اتفاق می افتد ولی به شرط اینکه به جای اینکه به فکر جیب و منافع شخصی شان باشند به فکر صنعت کشور و مردم باشند. متاسفانه در بدنه وزارتخانه افرادی وجود دارند که به تنها چیزی که فکر می کنند جیب خودشان است؛ نه مردم نه منافع ملی برای شان مهم است نه اینکه بخواهند بازار را کنترل کنند.

او در پایان خاطرنشان کرد: پتانسیل زیادی داریم، ما هاب منطقه هستیم و می توانیم به خاطر موقعیت جغرافیایی منطقه‌مان بزرگترین قطب قطعه سازی باشیم و قطعات را به کشورهای همسایه صادر کنیم حتی خودرو صادر کنیم. ایران خودرویی که الان محصولات بی‌کیفیت دارد که دلیلش هم مسائل دولتی است، دولت هایی که سر کار می آیند مدیرانی را که خودشان دوست دارن بر سر کار می آورند، همه چیز دستوری است به این نگاه نکنید بلکه شرکتی بزرگ با پتانسیل‌های فراوان و خطوط تولید مجهز و پیشرفته است که می تواند ماشین‌های بسیار با کیفیتی را تولید و صادر کند و ظرفیت تولید بالایی هم دارد ولی این اتفاق نمی‌افتد چون یکسری افراد نفع می برند.

 

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

آخرین اخبار