صفحه اقتصاد گزارش می دهد؛
پیش بینی قیمت خودرو در آذر ۱۴۰۳ | افزایش قیمت کارخانه، آتش به بازار زد
هفته ابتدایی آذر ماه با موج افزایش قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی همراه شد و شوک بزرگی به بازار وارد کرد.برای پیش بینی قیمت خودرو در آذر ۱۴۰۳ با ما همراه باشید.
بازار خودرو در هفته نخست آذرماه با تحولات چشمگیری مواجه شد. افزایش قیمت کارخانهای خودروهای داخلی و تأثیر مستقیم آن بر قیمتهای بازار آزاد، شوک بزرگی به خریداران وارد کرد. این تغییرات که پس از ماهها رکود به وقوع پیوست، روند صعودی شدیدی را در پیش گرفت. از سوی دیگر، کارشناسان صنعت خودرو، سیاستگذاریهای اشتباه و ناکارآمدی خودروسازان را عامل اصلی این نابسامانی دانسته و بر لزوم اصلاحات ساختاری تاکید کردهاند.
روند صعودی قیمتها؛ آذرماه داغ برای خریداران خودرو
بازار خودرو که طی ماههای گذشته در رکودی نسبی به سر میبرد، با اعلام افزایش قیمت کارخانهای خودروها جان تازهای گرفت و خریداران و فروشندگان را به تکاپو انداخت.
در بین محصولات ایرانخودرو، سورن پلاس XU۷P با ۱۱ درصد افزایش قیمت، از ۶۲۰ میلیون تومان به ۶۹۰ میلیون تومان رسید و جهشی ۷۰ میلیون تومانی را تجربه کرد. همچنین، دنا پلاس توربو اتوماتیک ۱۱.۵ درصد گرانتر شد و با افزایش ۱۱۵ میلیون تومانی، مرز یک میلیارد و ۱۱۵ میلیون تومان را رد کرد.
در همین حال، پژو پارس TU۵ که در لیست افزایش قیمت کارخانه نبود، در بازار آزاد با رشد ۸.۵ درصدی مواجه شد و از ۸۸۰ میلیون تومان به ۹۵۵ میلیون تومان رسید. اما این فقط محصولات ایرانخودرو نبودند که رشد قیمت را تجربه کردند؛ تارا اتوماتیک V۴ نیز با افزایش ۹ درصدی، از ۹۸۰ میلیون تومان به یک میلیارد و ۷۰ میلیون تومان رسید.
افزایش قیمت در محصولات سایپا؛ از ساینا تا شاهین
محصولات سایپا نیز همگام با ایرانخودرو، جهش قیمتی قابلتوجهی را تجربه کردند. اطلس، خودروی جدید این شرکت، با ۱۱.۹ درصد افزایش قیمت، از ۵۵۰ میلیون تومان به ۶۱۰ میلیون تومان رسید. ساینا S نیز با رشد ۴۰ میلیونی، قیمت خود را به ۴۸۰ میلیون تومان رساند.
اما شاهین اتوماتیک پلاس، یکی از پرچمداران سایپا، توانست قله یک میلیارد و ۱۱۰ میلیون تومان را فتح کند. این خودرو با افزایش ۹ درصدی، ۹۲ میلیون تومان گرانتر شد.
خودروهای مونتاژی هم عقب نماندند
گرچه خودروهای مونتاژی افزایش قیمت کمتری نسبت به محصولات داخلی داشتند، اما همچنان تغییرات آنها قابلتوجه بود. فیدلیتی ۵ نفره با افزایش ۵.۵ درصدی، از یک میلیارد و ۸۲۰ میلیون تومان به یک میلیارد و ۹۲۰ میلیون تومان رسید. فونیکس FX نیز با ۶.۵ درصد رشد، قیمت خود را از یک میلیارد و ۹۸۰ میلیون تومان به دو میلیارد و ۱۱۰ میلیون تومان رساند.
جک J۴، خودرویی که همیشه در میان گزینههای اقتصادی بازار قرار دارد، نیز ۶.۸ درصد افزایش قیمت را تجربه کرد و از ۸۸۰ میلیون تومان به ۹۴۰ میلیون تومان رسید.
سیاستگذاریهای اشتباه؛ عامل اصلی نابسامانی بازار خودرو
مرتضی مصطفوی، کارشناس صنعت خودرو، با تحلیل شرایط فعلی بازار، سیاستهای ناکارآمد در سه سطح اقتصاد کلان، صنعت و بنگاهداری را عامل اصلی مشکلات بازار دانست. به گفته او، خودرو به دلیل این سیاستها از کالای مصرفی به کالای سرمایهای تبدیل شده است و این تغییر ماهیت، تقاضای غیرمصرفی را افزایش داده است.
بیش از ۶۰ درصد خریداران خودرو با هدف سرمایهگذاری وارد این بازار شدهاند. این مسئله نهتنها باعث افزایش تقاضا، بلکه به رشد بیسابقه قیمتها نیز دامن زده است. مصطفوی همچنین تاکید کرد که سیاستهای فعلی قیمتگذاری کارخانهای، نهتنها تاثیر مثبتی بر تعادل بازار نداشته، بلکه به عاملی برای تقویت بازار سیاه تبدیل شده است.
فساد و ناکارآمدی در صنعت خودرو؛ چالشهای اصلی خودروسازان
یکی از بزرگترین مشکلات صنعت خودرو، ناکارآمدیهای داخلی است. مصطفوی به نکات مهمی مانند هدررفت ۴۰ درصد از ورقههای فولادی در خطوط تولید، فساد در زنجیره تأمین قطعات و روابط ناسالم بین خودروسازان و قطعهسازان اشاره کرد.
او گفت: «تا زمانی که این مشکلات ریشهای برطرف نشود، قیمت خودروها همچنان رو به افزایش خواهد بود. این فساد و ناکارآمدیها به قدری گسترده است که اصلاح آنها به اقدامات جدی و شفافیت نیاز دارد. متأسفانه تاکنون هیچکس جرات برخورد با این مشکلات را نداشته است.»
خصوصیسازی؛ راه نجات صنعت خودرو؟
مصطفوی خصوصیسازی واقعی خودروسازان را تنها راهحل اساسی برای برونرفت از این بحران دانست. او تاکید کرد که خصوصیسازی باید با اصلاح ساختارهای مدیریتی و شفافسازی در فرآیندهای تولید و تأمین همراه باشد.
وی همچنین به ناکارآمدی واردات خودرو اشاره کرد و گفت: «واردکنندگان فعلی بهجای ارائه خدمات پس از فروش منسجم و قیمتهای رقابتی، صرفا با هدف سودآوری به واردات مشغول هستند. این روند نهتنها به بهبود شرایط بازار کمک نمیکند، بلکه مشکلات بیشتری برای مصرفکنندگان ایجاد خواهد کرد.»
پیش بینی قیمت خودرو در آذر ۱۴۰۳
بازار خودرو در هفته ابتدایی آذرماه دچار تحولات شدیدی شد که ناشی از افزایش قیمت کارخانهای و سیاستگذاریهای ناکارآمد بود. در حالی که بسیاری از خودروهای داخلی و مونتاژی شاهد رشد قیمت بودند، کارشناسان بر لزوم اصلاحات ساختاری در صنعت خودرو تاکید دارند.
اگر اصلاحات جدی در زنجیره تولید و سیاستهای مدیریتی انجام نشود، افزایش قیمتها همچنان ادامه خواهد داشت. خصوصیسازی واقعی و شفافیت در مدیریت، میتواند تنها راهحل نجات این صنعت از بحران فعلی باشد. آیا این اصلاحات بالاخره اجرایی خواهند شد؟
نظر شما